Operation: Serious Mind

Moderator: S2 Uppdragsgruppen

Kalle
VicefänrikVicefänrik
Inlägg: 1226
Blev medlem: sön 02 maj 2010, 23:01

Operation: Serious Mind

Inlägg av Kalle » lör 02 okt 2021, 22:49

Bild


Bild
2014: Ryskstödda milistrupper har fortsatt avancerat genom Finlands skogar och hävdar att de återtar terräng som rättmätigt tillhör den rysk-finska befolkningen. Detta föranledde strider med finska försvarssmakten men då fienden visat sig övermäktig kallades i 2015 en begäran till svensk personal att understödja Finska regeringen i sina strider mot milisen. Efter en snabb diskussion på regeringsnivå godkändes begäran och en svensk insatspluton transporterades över till flygplatsen/FOB Serious. Denna FOB förväntades övertas av fientliga trupper som hastigt har rört sig mot den efter säkrat de närmaste städerna och orsakat att finska trupper fick genomföra reträtt från området efter kraftig artilleribeskjutning. Det är nu upp till oss att stoppa fiendens avancemang och förhindra att området hamnar i fiendens händer.

Bild
Signalspaning har gett oss rapporter om att fienden har mobiliserat trupper för ett avancemang till morgonen mot FOB Serious. De har börjat förbereda anfallet genom att flytta fram artilleri till området samt att kraftsamla personal och stridsfordon i staden Ravijoki (OBJEKTIV Gizmo).

Vi har mycket små möjligheter att överleva försvaret om vi samtidigt mjukas upp av fiendens artilleri. Spaning från NL har dock gett oss en position på vart fienden har placerat artilleriet inför morgonens strider så vårt mål är att röra oss dit och förstöra detta innan fiendens anfall mot FOB Serious har börjat.

Bild


Bild
Blase - Eliminera fiendens artilleri.
Valley - Sätt upp försvar mot fiendens anfall.
Gizmo - Fiendens mobiliseringsplats inför morgonens anfall.

Bild


Bild



Bild
Chinook
Blackfish (fallskärmar finns)
JAS 39 Gripen
HKP14 transport/medical
Gummibåtar

Bild

Växlande molnighet, finsk sommar, dimma under morgontimmarna.
Tid: 04:00, soluppgång 05.
Minhot: Nej
AA HOT: Ja
Civila: Har lämnat området

Användarens profilbild
Murkelost
InaktivInaktiv
Inlägg: 930
Blev medlem: tor 10 nov 2016, 23:49
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Operation: Serious Mind

Inlägg av Murkelost » mån 04 okt 2021, 10:22

Av ren nyfikenhet. Hur gick det för er som hoppade fallskärm ner till övriga skyttet vid aktuell tidpunkt nedan? Tell me more! :)

Get to da choppah!

Användarens profilbild
Enfisk
VicefänrikVicefänrik
Inlägg: 1455
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:44

Re: Operation: Serious Mind

Inlägg av Enfisk » mån 04 okt 2021, 11:03

Murkelost skrev: mån 04 okt 2021, 10:22 Av ren nyfikenhet. Hur gick det för er som hoppade fallskärm ner till övriga skyttet vid aktuell tidpunkt nedan? Tell me more! :)

Jag hoppade inte, men jag stod på backen och såg grabbarna singla ner i sina skärmar. Det gick rätt bra, de landade rätt ner i en kaosig eldstrid med fiender runtomkring samt att plutonen precis skulle köra därifrån.
Så förutom att alla inte klarade sig då dem inte kom med i bilarna som körde iväg därifrån, så gick det bra!

Svårt läge att dra lärdomar ifrån i och med att det var totalt kaos just där och då. Men ska man ta med sig någonting så är det väl att man bör få status på pluton och ett bekräftande på att fallskärmshopparna kommer att tas hand om väl på backen.
M2. Mån tumma

Hampez
Vicekorpral klass 2Vicekorpral klass 2
Inlägg: 166
Blev medlem: fre 11 jan 2019, 14:53

Re: Operation: Serious Mind

Inlägg av Hampez » mån 04 okt 2021, 12:24

Murkelost skrev: mån 04 okt 2021, 10:22 Av ren nyfikenhet. Hur gick det för er som hoppade fallskärm ner till övriga skyttet vid aktuell tidpunkt nedan? Tell me more! :)

Det var jag och doppler som hoppade. Gick faktiskt väldigt bra. Landade ca 40 meter från bilarna utan att ta allt för mycket eld från fi.
Men som Enfisk säger så hade bättre kommunikation mellan mig som gruppchef för FA och övriga i plutonen så hade det kunnat bli ännu bättre löst.
Slutade med att jag fick springa en liten bit efter bilarna så det löste sig bra ändå :D

Användarens profilbild
Murkelost
InaktivInaktiv
Inlägg: 930
Blev medlem: tor 10 nov 2016, 23:49
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Operation: Serious Mind

Inlägg av Murkelost » mån 04 okt 2021, 12:37

Hampez skrev: mån 04 okt 2021, 12:24
Murkelost skrev: mån 04 okt 2021, 10:22 Av ren nyfikenhet. Hur gick det för er som hoppade fallskärm ner till övriga skyttet vid aktuell tidpunkt nedan? Tell me more! :)

Det var jag och doppler som hoppade. Gick faktiskt väldigt bra. Landade ca 40 meter från bilarna utan att ta allt för mycket eld från fi.
Men som Enfisk säger så hade bättre kommunikation mellan mig som gruppchef för FA och övriga i plutonen så hade det kunnat bli ännu bättre löst.
Slutade med att jag fick springa en liten bit efter bilarna så det löste sig bra ändå :D
Läckert 😎👌

Typ såhär då löpmässigt? 😁
Get to da choppah!

Hampez
Vicekorpral klass 2Vicekorpral klass 2
Inlägg: 166
Blev medlem: fre 11 jan 2019, 14:53

Re: Operation: Serious Mind

Inlägg av Hampez » mån 04 okt 2021, 13:18

Murkelost skrev: mån 04 okt 2021, 12:37
Hampez skrev: mån 04 okt 2021, 12:24
Murkelost skrev: mån 04 okt 2021, 10:22 Av ren nyfikenhet. Hur gick det för er som hoppade fallskärm ner till övriga skyttet vid aktuell tidpunkt nedan? Tell me more! :)

Det var jag och doppler som hoppade. Gick faktiskt väldigt bra. Landade ca 40 meter från bilarna utan att ta allt för mycket eld från fi.
Men som Enfisk säger så hade bättre kommunikation mellan mig som gruppchef för FA och övriga i plutonen så hade det kunnat bli ännu bättre löst.
Slutade med att jag fick springa en liten bit efter bilarna så det löste sig bra ändå :D
Läckert 😎👌

Typ såhär då löpmässigt? 😁
Ungefär så :lol:

Användarens profilbild
Murkelost
InaktivInaktiv
Inlägg: 930
Blev medlem: tor 10 nov 2016, 23:49
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Operation: Serious Mind

Inlägg av Murkelost » mån 04 okt 2021, 17:41

Hampez skrev: mån 04 okt 2021, 13:18
Murkelost skrev: mån 04 okt 2021, 12:37
Hampez skrev: mån 04 okt 2021, 12:24

Det var jag och doppler som hoppade. Gick faktiskt väldigt bra. Landade ca 40 meter från bilarna utan att ta allt för mycket eld från fi.
Men som Enfisk säger så hade bättre kommunikation mellan mig som gruppchef för FA och övriga i plutonen så hade det kunnat bli ännu bättre löst.
Slutade med att jag fick springa en liten bit efter bilarna så det löste sig bra ändå :D
Läckert 😎👌

Typ såhär då löpmässigt? 😁
Ungefär så :lol:
💪😎💥
Get to da choppah!

Skriv svar